Mina gruppträningspass: RPV

RPV är en finsk förkortning för ”reisi-vatsa-pakara”, och står för ett gympapass där man fokuserar på mage, rumpa och lår, dvs. kroppens mittparti och nedre extremiteter. Det är ”vanlig gympa”, som kan utformas på olika sätt. RPV är inte något registrerat varumärke, och instruktören behöver inte ha någon licens.

Mina RPV-pass har ofta strukturen av uppvärmning i ca 10 minuter, muskelkonditionsträning i ca 30 minuter (beroende på passets längd) och så en avslutning med pulshöjning, cooldown och stretch. Andra instruktörer kan ha en annan struktur på sina pass.

Här skulle jag ha haft en bild, men nu vägrar WordPress och min dator att samarbeta…

Eftersom jag är en dansant person, som tycker om att röra mig till musik, planerar jag mina RPV-pass så att de är anpassade till en viss musiklista – eller kanske snarare tvärtom, jag planerar musiklistan så att den ska underlätta genomförandet av gympan. Jag gör alltså rörelserna i takt med musiken. Det betyder inte att deltagarna också måste hålla takten. Brist på rytmsinne är inget hinder för att vara med, det är ingen danslektion!

Passen är ofta rätt ansträngande, men varje deltagare har möjlighet att utföra dem enligt egen ork, egna förutsättningar och egna målsättningar. Jag brukar säga till i början av timmen att man t.ex. inte behöver hoppa fastän jag hoppar, huvudsaken är att man håller sig i rörelse. Vissa övningar visar jag flera varianter av, så att de ska vara möjliga att genomföra för de flesta.

För närvarande har jag inget eget RPV-pass, men jag hoppar in som vikarie då och då på RPV-pass inom Wasa Sports Club, både vid Ladies Club & Spa och vid Sports Gym.

mina gruppträningspass: bodypump

Jag påbörjade en presentationsrunda i november av de olika typer av gruppträningspass som jag kan hålla. Den gången stannade det vid spinning, så nu tar jag upp den tråden och går vidare med de övriga. Turen har kommit till Les Mills BODYPUMP™. Les Mills är ett internationellt varumärke för olika typer av gruppträning, som utförs under ledning av certifierade instruktörer.

För att få bli Les Mills-instruktör måste man a) genomgå och bli godkänd under en grundutbildning b) öva sig på att instruera grupper, först under handledning och senare på egen hand c) filma ett träningspass som man instruerar självständigt och slutligen d) få den filmen godkänd av Les Mills. Man ska visa prov på god teknik, att man kan koreografierna och att man kan instruera och inspirera deltagarna. Les Mills-passen är toppstyrda, det är alltså inte instruktören själv som hittar på vad man ska göra, utan alla instruktörer inom samma Les Mills-gren i hela världen ska hålla samma program. Programmen byts ut var tredje månad.

Foto: Maria Frände

 

 

 

 

 

Minst två (och högst fyra) gånger per år ska Les Mills-instruktörer delta i en fortbildning, där utbildaren går igenom det kommande programmet, olika tekniska detaljer och ger tips om hur man på bästa sätt kan förklara de olika rörelserna och få deltagarna att utföra dem på rätt sätt. De gånger man inte deltar i fortbildning, får man öva in det nya programmet på egen hand med hjälp av en film. Man får också tillgång till filmer som förklarar tekniken och den forskning som ligger bakom att vissa saker görs si eller så.

Min licens och utbildning till BODYPUMP™-instruktör har betalts av Wasa Sports Club. För att man ska få hålla Les Mills-pass krävs att passen ordnas av ett gym/en klubb som i sin tur har en klubblicens. Det betyder att jag endast får hålla BODYPUMP™-pass i Wasa Sports Clubs regi. Andra typer av träningspass får jag däremot hålla också för andra arrangörer.

BODYPUMP™ är alltså muskelkonditionsträning (styrketräning) som utförs i grupp, med en lätt stång, lätta vikter och många repetitioner per muskelgrupp och serie.

We’re on a mission to create a fitter planet. This doesn’t mean making people work out. It means helping people fall in love with fitness so that they want to work out. (Les Mills)

Och det var precis det som hände mig när jag började gå på BODYPUMP™-pass år 2009. Jag blev förälskad. Det här ville jag fortsätta med. Så till den grad att jag gärna ville bli instruktör också, i hopp om att kunna inspirera andra.

Under perioden september-november 2017 kommer jag emellertid att hålla paus med bodypumpandet, helt enkelt därför att min stackars hjärna dras med minnessvårigheter, och det är inte så lätt att nöta in ett nytt program var tredje månad. Min hjärnkapacitet ska sparas till annat då, framför allt till slutförandet av PT-studierna.

Men jag rekommenderar verkligen att du prövar på ett BODYPUMP™-pass om du inte gjort det tidigare! Om du vill passa på att träna med mig i augusti är det måndagar kl. 11.30 som gäller. Och så måste du vara av kvinnligt kön, eftersom mina pass hålls vid Ladies Club & Spa i Vasa. Välkommen! Och om inte den tiden eller platsen passar dig, kan jag utan tvekan rekommendera samma pass vid ett annat gym med en annan instruktör. Det är något av det fina med Les Mills – kraven på en viss standard gör att man vet vad man får, trots att olika instruktörer förstås också använder sig av sin egen personlighet när det gäller att dela med sig av passionen för träning.

nya tag efter semestern

I går började jag jobba igen efter en välförtjänt julisemester. Den här bloggen har varit sorgligt förbisedd under vårterminen och sommaren 2017, men nu ska jag väl börja återkomma med ett inlägg då och då!

Lite om vad som kommer att vara aktuellt för Wonnes wellness i höst:

Gruppträningstimmar

På grund av mina PT-studier kommer jag att minska på antalet gruppträningstimmar per vecka, helt enkelt för att kunna fokusera mera på de återstående kurserna och mitt examensarbete. Att planera och öva in gruppträningstimmar tar tid, i synnerhet när det gäller licensierade pass som kräver en viss koreografi. Jag föredrar att utgå från en stomme och anpassa passet och rörelserna efter hand när jag ser kundernas/deltagarnas förutsättningar och behov. Därför kommer jag att ha paus från Les Mills BodyPump i september-november och troligen också från Zumba Fitness i september-december.

Min tanke är att jag endast ska ha två återkommande pass under höstterminen 2017. Det ena är klart: det blir Pump (inte Les Mills, utan Wonnes egen pump) vid Wasamove på måndagar kl. 19 med start den 28.8. Det andra blir inom Wasa Sports Club, oklart ännu vilken dag, tid, vilken typ av pass och vid vilket av klubbens båda gym. Utöver dessa två kan jag åta mig tillfälliga inhopp eller kortare kurser.

Det går alltså bra att t.ex. samla ett kompis- eller arbetsgäng och boka in mig för skräddarsydda gympatimmar, ett eller flera tillfällen. Jag ska t.ex. hålla ett yogainspirerat stretchingpass för en karategrupp, datum ännu oklart.

Lite sommaryoga tillsammans med mitt ”hundbarnbarn” Hugo, det är han som ser ut som en svart hög till vänster på bilden. Han är en fin Berner sennen-hane på tre år.

Individuella träningspass

…håller jag också gärna. Se hemsidan för priser och mera information!

Motions-, kost- och livsstilsrådgivning

…kan du också boka. Notera att priserna är något lägre än hos många färdigutbildade Personal Trainers! Det är möjligt att paketen och priserna justeras under höstens gång vartefter jag ser vad som är rimligt och hur mycket jobb det ena eller det andra innebär för mig, men redan uppgjorda avtal påverkas inte av detta.

Wasa Sports Club, Ladies Club & Spa. Här har jag fått lov att öva mig på PT-tjänster under hösten, så om du är wsc-medlem kan du gymträna här med handledning av mig! Foto: Maria Frände

Men jag vill inte binda mig till något enskilt gym i första hand – mina tjänster ska vara mera oberoende av tid och rum. Dina behov av rådgivning, träning m.m. behöver alltså inte vara ”gymrelaterade”. Vi/du kan träna varsomhelst. Jag fokuserar på må bra-träning och kost som passar just dig. Det ska va gôtt å leva, annars kan det kvetta 🙂

Reikibehandlingar

…ger jag också gärna. Hemma hos mig, eller hemma hos dig, jag har ett portabelt massagebord för ändamålet. En grundbehandling tar ca 45 minuter. Räkna med en timme, så att vi hinner diskutera lite också!

Min första roman, Frukost på stranden

…kan du beställa genom att skicka e-post till info (at) wonneswellness.fi. Boken kostar 20 € i pappersversion och 15 € i elektronisk version. Tills vidare finns den tyvärr inte som ljudbok. Postningskostnader tillkommer om boken ska skickas per post.

Flera läsare har frågat efter en fortsättning. Den finns tills vidare bara som en tankestruktur 🙂

Annat, då?

Någon kanske har läst på min fb-sida att jag också skulle avlägga en Trigger Point Therapy-kurs. Det är en nätkurs, som jag pysslar med då och då när andan faller på, så det kan dröja innan jag erbjuder den typen av behandlingar mot smärta.

Men det här räcker väl utmärkt för en bisyssla under en hösttermin! PT-studierna borde vara klara i mitten av december. Mina följande studier, till yogalärare, börjar i februari.