Mina gruppträningspass: RPV

RPV är en finsk förkortning för ”reisi-vatsa-pakara”, och står för ett gympapass där man fokuserar på mage, rumpa och lår, dvs. kroppens mittparti och nedre extremiteter. Det är ”vanlig gympa”, som kan utformas på olika sätt. RPV är inte något registrerat varumärke, och instruktören behöver inte ha någon licens.

Mina RPV-pass har ofta strukturen av uppvärmning i ca 10 minuter, muskelkonditionsträning i ca 30 minuter (beroende på passets längd) och så en avslutning med pulshöjning, cooldown och stretch. Andra instruktörer kan ha en annan struktur på sina pass.

Här skulle jag ha haft en bild, men nu vägrar WordPress och min dator att samarbeta…

Eftersom jag är en dansant person, som tycker om att röra mig till musik, planerar jag mina RPV-pass så att de är anpassade till en viss musiklista – eller kanske snarare tvärtom, jag planerar musiklistan så att den ska underlätta genomförandet av gympan. Jag gör alltså rörelserna i takt med musiken. Det betyder inte att deltagarna också måste hålla takten. Brist på rytmsinne är inget hinder för att vara med, det är ingen danslektion!

Passen är ofta rätt ansträngande, men varje deltagare har möjlighet att utföra dem enligt egen ork, egna förutsättningar och egna målsättningar. Jag brukar säga till i början av timmen att man t.ex. inte behöver hoppa fastän jag hoppar, huvudsaken är att man håller sig i rörelse. Vissa övningar visar jag flera varianter av, så att de ska vara möjliga att genomföra för de flesta.

För närvarande har jag inget eget RPV-pass, men jag hoppar in som vikarie då och då på RPV-pass inom Wasa Sports Club, både vid Ladies Club & Spa och vid Sports Gym.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *