Veckoslutslista

För den som bloggar rätt sällan är listor perfekta – man får sagt så mycket med ett enda inlägg 🙂 Veckoslutslistan hittade jag hos Jennifer.

Bäst i veckan hittills:

Torsdagen. Jag lunchade med två väninnor, vi förbättrade om inte världen så åtminstone varandras tillvaro, vi köpte en present åt en tredje väninna och så besökte den ena väninnan och jag cancerföreningens öppet hus-tillfälle.

2017-08-24 13.46.44.jpg
Vi lunchade vid Folkhälsans hus i Vasa, och fick tillfälle att se deras fina riksha. 
2017-08-24 15.14.44
”Man får väl ta en sån här broschyr fastän man inte är anhörig, utan bara vän?” frågade jag när vi bekantade oss med cancerföreningens utrymmen, och givetvis fick jag ta en. ”Vänner är viktiga”, sa den vi talade med. 
2017-08-24 14.41.16
Så råkade jag gå förbi Gros bokhandel och fick se Kugges bok i skyltfönstret <3 
2017-08-24 15.12.46
Jag styrde stegen till Halpa-Halli och införskaffade lite grejor till mitt företag. En ny träningsväska, som liksom ska vara gymneutral… eftersom jag kommer att hålla timmar vid två sinsemellan konkurrerande – eller ska vi säga kompletterande! – gym i höst. En sån där våg som jag inte litar så förskräckligt mycket på, men som kan vara intressant både för mina kunder och för mig själv när man vill följa med utvecklingen, samt ett vanligt hederligt måttband, också för att följa med utvecklingen av förhållandet muskler-fett osv. 

På kvällen var jag på möte med mina nya instruktörskollegor.

21104065_10155251292191997_1694531498_o
Wasamoves instruktörer hösten 2017. Ett par stycken fattas. 

Ujuj, det blev mycket, och det var bara punkt 1….

Sämst i veckan hittills: det var nog att jag ”måste” jobba på fredag. Jag var trött. Men, det gick bra ändå. Gymjobb på morgonen och ÅA-jobb efter det. Oftast brukar jag ÅA-jobba ti-on, men den här veckan hade jag bytt tisdagen till fredag pga ett viktigt möte på fre.

Där har jag ont: nacken, övre ryggen och skuldrorna. Jag hoppas att det bara är träningsvärk efter gårdagen, och inte spänningsvärk (alltså ömma muskler för att jag tränade bra, inte spänningsvärk för att jag gjorde fel 🙂 ).

Det tänker jag mycket på: att jag ska till Solvalla på PT-kurs 31.8-3.9. De flesta av mina Norrvalla-studiekamrater träffade jag för ett par veckor sen, men jag ser så fram emot att få träffa resten av studiekamraterna också. Vi är alltså två grupper, en Norrvallagrupp och en Solvallagrupp. Ibland har vi gemensamma utbildningstillfällen, och ett sådant närmar sig nu. Och vi ska alla bli FISAF Personal Trainers.

Det klär jag mig i: just nu har jag pyjamas på mig… Jag är vid sommarstugan och har en gammal ljusblå satinpyjamas med katter, hundar och snöflingor på som har degraderats till ”skäripyjamas”.

Det dricker jag: kaffe, morgonkaffet får ta tid.

I dag händer detta: en av mina kompisar fyller 50 och vi ska dit på fest. Det ser jag verkligen fram emot! Apropå det där med kläder, jag hade tänkt ha min sommarklänning som jag köpt i sommar och ännu inte burit, men hon skickade meddelande att vi ska ha bekväma och varma kläder på oss, för vi ska bl.a. vara ute (det blåser och ösregnar mellan varven) så jag får visst ta till en plan B….

…och i morgon det här: Då ska jag vila och samla krafter inför den kommande veckan. Och finslipa mitt pumpprogram, som har premiär vid Wasamove på måndag kväll.

Och mest av allt önskar jag detta: att jag ska lyckas hålla balansen i tillvaron i höst, med lite jobb, lite studier och mycket återhämtning <3

Nästa vecka ser jag fram emot: det skrev jag visst redan, men det är bl.a. måndagens gymtimme/timmar, tisdagens zumba (det är sista gången på sommarschemat och jag ska ha paus med min zumbainstruktörslicens i höst, så jag får hitta på lite kul till den timmen) och så PT-kursen, förstås. Samt att jag ska samåka till Solvalla med tre av mina manliga studiekamrater. Jag gillar att jobba och studera med kvinnor, tro inte annat, men för en som alltid har rört sig i väldigt kvinnodominerade kretsar så är det extra kul med manliga studiekamrater. Det är lite som att fara ut och åka med mina söners kompisar, och det känns bra. 

sura listan

Pepplistor i all ära, men en sur lista är faktiskt rätt kul att skriva, i synnerhet om man som jag faktiskt av naturen är mycket mera glad än sur och positiv i stället för negativ. Sura listan hittade jag hos Daniela, som i sin tur hittat den hos Jennifer.

Obehagligaste jag vet: knarret av styrox (frigolit) *ryyyyys* Dessutom blir styroxsmulorna statiskt elektriska och fastnar i fingrarna *ryyyys2*

Absolut inte min killtyp: kostymnissar. Förlåt mig mina fördomar, jag vet att jag är en usel människa.

Äckligaste mat jag vet: det blev svårare. Jag gillar ju mat. Men jag tycker inte om massor med vispgrädde eller tjocka lager smör i några som helst sammanhang. Eller jelly.

Blir arg på: vänsterfilskörare. När man ska köra in till Vasa norrifrån och vissa idioter ligger och trycker i vänster fil genom hela stan fastän de inte ska svänga. Förare som kör om mig fastän jag kör högsta tillåtna hastighet. Folk som parkerar som krattor så att de tar upp två halva (eller åtminstone drygt en) parkeringsfickor. Trögt fungerande teknik, som datorer och sånt. Att jag bara trycker på fel bokstav hela tiden om jag ska skriva på en telefon eller iPad. Att man inte får ha vilka lösenord man vill på vilka sidor man vill. Sånt får mig att regrediera och skriva lösenord modell Röve_diin1962!

Sämsta bok jag läst: Gone girl av Gillian Flynn. Hur kan man bara skriva sån smörja… och hur kan folk gilla den… och hur kan den ha blivit filmatiserad???

9780753827666
bilden är googlad och stulen

Något som får mig att byta radiokanal: när maken har lyssnat på radio X3M (förlåt, förlåt, men jag är för gammal, jag vet att jag inte hör till målgruppen men det gör han inte heller). Det är så mycket struntprat i den kanalen. Och sport, fyf*n. Tacka vet jag Loop ”enemmän musiikkia, vähemmän puhetta” 🙂

Sist jag ville ta till knytnävarna: öööh… det måste vara länge sen. Jo, det var väl i samband med en incident på jobbet för 3-4 år sedan. Men jag slogs inte. Jag svor bara. Vilket är extremt ovanligt. Trots att jag nyss skrev f*n, så brukar jag inte svära.

Fulaste plagg jag vet: psykedeliska boho-tunikor med A-linjesnitt. Ok, andra får ha såna, men never in my life att jag tänker skaffa nån sån.

Kuk-Hippie-Boho-Etniczne-Sukienka-2017-Lato-Plaża-Tunika-font-b-Floral-b-font-font-b
också knyckt bild

Äckligaste drycken: risproteinpulverdryck. Campari. Gammeldansk.

IMG_0111
tillåt mig spy. Hur ska jag lyckas få slut på den här… 

Det skriker jag när jag blir arg: öööh… ”NU SLUTAR NI!!!!!”  åt bråkiga barn för sisådär 10 år sedan. De bråkar inte längre (nu är mina barn 30, 28, 22 och 20 år, så den tiden är förbi). Möjligen kan jag skrika det åt bråkiga hundar nuförtiden.

Jo, det var roligt att skriva den här listan 🙂

 

 

 

bokrecension: När två världar kolliderar

Som omväxling till ljudbokslyssnandet är det trevligt att läsa en bok i pappersversion då och då. Mitt senaste tillskott i pappersboksamlingen är en biografisk kärlekshistoria, När två världar kolliderar av Birgitta Lindholm. Boken är utgiven via Solentro. Jag fick ett recensionsexemplar efter att ha kommit överens med författaren om att recensera hennes bok. Vi vill gärna stöda varandra som författare, jag ser fram emot att så småningom läsa Birgittas recension av min debutroman.

IMG_3519

När två världar kolliderar är en öppenhjärtig berättelse, vars litterära format närmast kan liknas vid dagboksanteckningar eller episk kortprosa. Boken är lättläst, med stor stil och ett jordnära, vardagligt språk. Läsaren får följa Nitta och Niko, dels var för sig, dels tillsammans, under flera decennier.

Det dagboksaktiga språket gör mig stundtals en smula fundersam, självutnämnd språkpolis som jag är. Jag har lite svårt att smälta publicerad text kännetecknad av ofullständiga meningar, växlande tempus och talspråk. Samtidigt utgör stilen något av charmen och det genuina i berättelsen – den är skriven med övertygande intensitet och värme. Språkdräkten är också konsekvent, vilket höjer helhetsintrycket av boken. Med tanke på fortsatt skrivande och utgivning av flera böcker, skulle jag ändå rekommendera författaren att låta språkgranska sina texter och eventuellt utföra vissa språkliga korrigeringar, utan att för den skull behöva ge avkall på det personliga uttryckssättet.

Bokens tema, en kärlekshistoria mellan två personer från vitt skilda kulturer, utspelad i ett tredje land, är av högsta intresse i dagens multikulturella värld. Kärleken kan fungera, trots olikheter i bakgrund, intressen och uppfostran.

Jag har inget recept på hur vi gjorde för att det skulle fungera, men mitt råd till er som träffar en utländsk man, är att vara öppen och lyssna till hjärtat, och dela era olikheter samt likheter, och gå för det om det finns kärlek mellan er.

Så enkelt, och ändå så svårt. Och så universellt. För visst gäller detta även med oss som har hittat en partner med samma modersmål och samma geografiska ursprung. Det som är normalt, naturligt och självklart i en familj eller en släkt, är inte nödvändigtvis normalt, naturligt eller självklart i en annan familj eller släkt. På djupet är igenkänningsfaktorn stor.

Bokens budskap är ljust och hoppfullt. Trots att världen kan se dyster ut, finns det liv och kärlek. Kärlek som är stark nog att överbrygga gränser. Kärlek som bär två människor genom livet.

Mina gruppträningspass: RPV

RPV är en finsk förkortning för ”reisi-vatsa-pakara”, och står för ett gympapass där man fokuserar på mage, rumpa och lår, dvs. kroppens mittparti och nedre extremiteter. Det är ”vanlig gympa”, som kan utformas på olika sätt. RPV är inte något registrerat varumärke, och instruktören behöver inte ha någon licens.

Mina RPV-pass har ofta strukturen av uppvärmning i ca 10 minuter, muskelkonditionsträning i ca 30 minuter (beroende på passets längd) och så en avslutning med pulshöjning, cooldown och stretch. Andra instruktörer kan ha en annan struktur på sina pass.

Här skulle jag ha haft en bild, men nu vägrar WordPress och min dator att samarbeta…

Eftersom jag är en dansant person, som tycker om att röra mig till musik, planerar jag mina RPV-pass så att de är anpassade till en viss musiklista – eller kanske snarare tvärtom, jag planerar musiklistan så att den ska underlätta genomförandet av gympan. Jag gör alltså rörelserna i takt med musiken. Det betyder inte att deltagarna också måste hålla takten. Brist på rytmsinne är inget hinder för att vara med, det är ingen danslektion!

Passen är ofta rätt ansträngande, men varje deltagare har möjlighet att utföra dem enligt egen ork, egna förutsättningar och egna målsättningar. Jag brukar säga till i början av timmen att man t.ex. inte behöver hoppa fastän jag hoppar, huvudsaken är att man håller sig i rörelse. Vissa övningar visar jag flera varianter av, så att de ska vara möjliga att genomföra för de flesta.

För närvarande har jag inget eget RPV-pass, men jag hoppar in som vikarie då och då på RPV-pass inom Wasa Sports Club, både vid Ladies Club & Spa och vid Sports Gym.

mina gruppträningspass: bodypump

Jag påbörjade en presentationsrunda i november av de olika typer av gruppträningspass som jag kan hålla. Den gången stannade det vid spinning, så nu tar jag upp den tråden och går vidare med de övriga. Turen har kommit till Les Mills BODYPUMP™. Les Mills är ett internationellt varumärke för olika typer av gruppträning, som utförs under ledning av certifierade instruktörer.

För att få bli Les Mills-instruktör måste man a) genomgå och bli godkänd under en grundutbildning b) öva sig på att instruera grupper, först under handledning och senare på egen hand c) filma ett träningspass som man instruerar självständigt och slutligen d) få den filmen godkänd av Les Mills. Man ska visa prov på god teknik, att man kan koreografierna och att man kan instruera och inspirera deltagarna. Les Mills-passen är toppstyrda, det är alltså inte instruktören själv som hittar på vad man ska göra, utan alla instruktörer inom samma Les Mills-gren i hela världen ska hålla samma program. Programmen byts ut var tredje månad.

Foto: Maria Frände

 

 

 

 

 

Minst två (och högst fyra) gånger per år ska Les Mills-instruktörer delta i en fortbildning, där utbildaren går igenom det kommande programmet, olika tekniska detaljer och ger tips om hur man på bästa sätt kan förklara de olika rörelserna och få deltagarna att utföra dem på rätt sätt. De gånger man inte deltar i fortbildning, får man öva in det nya programmet på egen hand med hjälp av en film. Man får också tillgång till filmer som förklarar tekniken och den forskning som ligger bakom att vissa saker görs si eller så.

Min licens och utbildning till BODYPUMP™-instruktör har betalts av Wasa Sports Club. För att man ska få hålla Les Mills-pass krävs att passen ordnas av ett gym/en klubb som i sin tur har en klubblicens. Det betyder att jag endast får hålla BODYPUMP™-pass i Wasa Sports Clubs regi. Andra typer av träningspass får jag däremot hålla också för andra arrangörer.

BODYPUMP™ är alltså muskelkonditionsträning (styrketräning) som utförs i grupp, med en lätt stång, lätta vikter och många repetitioner per muskelgrupp och serie.

We’re on a mission to create a fitter planet. This doesn’t mean making people work out. It means helping people fall in love with fitness so that they want to work out. (Les Mills)

Och det var precis det som hände mig när jag började gå på BODYPUMP™-pass år 2009. Jag blev förälskad. Det här ville jag fortsätta med. Så till den grad att jag gärna ville bli instruktör också, i hopp om att kunna inspirera andra.

Under perioden september-november 2017 kommer jag emellertid att hålla paus med bodypumpandet, helt enkelt därför att min stackars hjärna dras med minnessvårigheter, och det är inte så lätt att nöta in ett nytt program var tredje månad. Min hjärnkapacitet ska sparas till annat då, framför allt till slutförandet av PT-studierna.

Men jag rekommenderar verkligen att du prövar på ett BODYPUMP™-pass om du inte gjort det tidigare! Om du vill passa på att träna med mig i augusti är det måndagar kl. 11.30 som gäller. Och så måste du vara av kvinnligt kön, eftersom mina pass hålls vid Ladies Club & Spa i Vasa. Välkommen! Och om inte den tiden eller platsen passar dig, kan jag utan tvekan rekommendera samma pass vid ett annat gym med en annan instruktör. Det är något av det fina med Les Mills – kraven på en viss standard gör att man vet vad man får, trots att olika instruktörer förstås också använder sig av sin egen personlighet när det gäller att dela med sig av passionen för träning.

nya tag efter semestern

I går började jag jobba igen efter en välförtjänt julisemester. Den här bloggen har varit sorgligt förbisedd under vårterminen och sommaren 2017, men nu ska jag väl börja återkomma med ett inlägg då och då!

Lite om vad som kommer att vara aktuellt för Wonnes wellness i höst:

Gruppträningstimmar

På grund av mina PT-studier kommer jag att minska på antalet gruppträningstimmar per vecka, helt enkelt för att kunna fokusera mera på de återstående kurserna och mitt examensarbete. Att planera och öva in gruppträningstimmar tar tid, i synnerhet när det gäller licensierade pass som kräver en viss koreografi. Jag föredrar att utgå från en stomme och anpassa passet och rörelserna efter hand när jag ser kundernas/deltagarnas förutsättningar och behov. Därför kommer jag att ha paus från Les Mills BodyPump i september-november och troligen också från Zumba Fitness i september-december.

Min tanke är att jag endast ska ha två återkommande pass under höstterminen 2017. Det ena är klart: det blir Pump (inte Les Mills, utan Wonnes egen pump) vid Wasamove på måndagar kl. 19 med start den 28.8. Det andra blir inom Wasa Sports Club, oklart ännu vilken dag, tid, vilken typ av pass och vid vilket av klubbens båda gym. Utöver dessa två kan jag åta mig tillfälliga inhopp eller kortare kurser.

Det går alltså bra att t.ex. samla ett kompis- eller arbetsgäng och boka in mig för skräddarsydda gympatimmar, ett eller flera tillfällen. Jag ska t.ex. hålla ett yogainspirerat stretchingpass för en karategrupp, datum ännu oklart.

Lite sommaryoga tillsammans med mitt ”hundbarnbarn” Hugo, det är han som ser ut som en svart hög till vänster på bilden. Han är en fin Berner sennen-hane på tre år.

Individuella träningspass

…håller jag också gärna. Se hemsidan för priser och mera information!

Motions-, kost- och livsstilsrådgivning

…kan du också boka. Notera att priserna är något lägre än hos många färdigutbildade Personal Trainers! Det är möjligt att paketen och priserna justeras under höstens gång vartefter jag ser vad som är rimligt och hur mycket jobb det ena eller det andra innebär för mig, men redan uppgjorda avtal påverkas inte av detta.

Wasa Sports Club, Ladies Club & Spa. Här har jag fått lov att öva mig på PT-tjänster under hösten, så om du är wsc-medlem kan du gymträna här med handledning av mig! Foto: Maria Frände

Men jag vill inte binda mig till något enskilt gym i första hand – mina tjänster ska vara mera oberoende av tid och rum. Dina behov av rådgivning, träning m.m. behöver alltså inte vara ”gymrelaterade”. Vi/du kan träna varsomhelst. Jag fokuserar på må bra-träning och kost som passar just dig. Det ska va gôtt å leva, annars kan det kvetta 🙂

Reikibehandlingar

…ger jag också gärna. Hemma hos mig, eller hemma hos dig, jag har ett portabelt massagebord för ändamålet. En grundbehandling tar ca 45 minuter. Räkna med en timme, så att vi hinner diskutera lite också!

Min första roman, Frukost på stranden

…kan du beställa genom att skicka e-post till info (at) wonneswellness.fi. Boken kostar 20 € i pappersversion och 15 € i elektronisk version. Tills vidare finns den tyvärr inte som ljudbok. Postningskostnader tillkommer om boken ska skickas per post.

Flera läsare har frågat efter en fortsättning. Den finns tills vidare bara som en tankestruktur 🙂

Annat, då?

Någon kanske har läst på min fb-sida att jag också skulle avlägga en Trigger Point Therapy-kurs. Det är en nätkurs, som jag pysslar med då och då när andan faller på, så det kan dröja innan jag erbjuder den typen av behandlingar mot smärta.

Men det här räcker väl utmärkt för en bisyssla under en hösttermin! PT-studierna borde vara klara i mitten av december. Mina följande studier, till yogalärare, börjar i februari.