Mina gruppträningspass hösten 2019: Zumba Gold®

Följande gruppträningspass som kör igång nästa vecka är Zumba Gold® vid Korsholms Vuxeninstitut. Jag kommer också att hålla Zumba Gold® vid Vasa Arbis, men den kursen börjar först om ett par veckor. En positiv överraskning är att kursen redan är fullbokad, det hade jag inte väntat mig! Men salen är inte så stor. Dessutom ingår kursen i GympaFlex-utbudet:

”Vill du få möjlighet att fritt välja hur många gymnastikkurser du deltar i och när? Kanske det inte fungerar för dig att du skulle binda dig för en och samma kväll terminen igenom? Då är möjligen GympaFlex ditt koncept! 
Med GympaFlex behöver du inte anmäla dig till någon speciell kurs utan du får fritt delta i merparten av alla gymnastikkurser i vårt program, både svensk- och finskspråkiga. Kurser som ingår i konceptet finns utmärkta i det tryckta studieprogrammet med en särskild symbol.”

GympaFlex-utbudet har fortfarande platser kvar, så om du som läser det här skulle vara intresserad kan du anmäla dig till det. Vasa Arbis har också platser kvar till Zumba Gold®-kursen.

Seuraava alkava ryhmäliikuntatuntini on Zumba Gold® Mustasaaren aikuisopistolla. Minulla tulee olemaan Zumba Gold®-tunti myös Vasa Arbiksella, mutta se alkaa vasta parin viikon jälkeen. Yllätyin positiivisesti huomatessani että Mustasaaren kurssi on jo täynnä! Tosin sali ei ole niin iso. Sitäpaitsi kurssi myös sisältyy Jumppajousto-tarjontaan:

”Haluatko valita vapaasti monelleko liikuntakurssille osallistut, ja milloin? Onko sinun hankala sitoutua johonkin tiettyyn iltaan koko lukukaudeksi? Siinä tapauksessa ratkaisu voi löytyä jumppajoustosta! 
Jumppajoustokortilla voit osallistua useimmille aikuisopiston liikuntakursseille (sekä suomen- että ruotsinkielisille). Jumppajoustokurssit on merkitty painettuun opinto-ohjelmaan erityisellä tunnuksella.”

Jumppajoustotarjontaan löytyy vielä paikkoja, joten jos tämä vaihtoehto tuntuisi sopivalta sinulle voit ilmoittautua siihen. Vasa Arbiksen Zumba Gold®-kurssille löytyy myös toistaiseksi paikkoja.

Så, vad är Zumba Gold®? För att komma in på det ämnet kan vi börja med att fundera på vad Zumba® är. Alla licensierade zumbainstruktörer har genomgått samma grundläggande utbildning. Konceptet bygger på en kombination av danssteg och muskelträning. Det sägs att grundaren av Zumba®-konceptet, Alberto ”Beto” Pérez, kom på idén av en händelse då han skulle hålla aerobicpass och hade glömt sina vanliga musikskivor hemma. Han tog till en nödlösning och improviserade fram ett träningspass till tonerna av latinomusik, som han gillade att lyssna på och råkade ha i bilen. Deltagarna var överförtjusta, och resten är historia. Typ.

Eli, mitä Zumba Gold® on? Päästäksemme asian ytimeen voimme aloittaa miettimällä mitä Zumba® on. Kaikilla lisensoiduilla zumbaohjaajilla on sama peruskoulutus. Tunnit perustuvat tanssiaskelten ja lihaskuntoharjoittelun yhdistelmään. Kerrotaan etta Zumba®-konseptin perustaja, Alberto ”Beto” Pérez, sattumalta keksi idean kun hän oli pitämässä aerobic-tuntia ja oli unohtanut tavalliset musiikkilevynsä kotiin. Hän keksi äkkiä hätäratkaisun, kävi hakemassa yleensä kuuntelemansa latinolevyn autosta, ja improvisoi siihen jumppaohjelman. Osanottajat ihastuivat tuntiin, ja loppu onkin historiaa. Tyyliin näin.

I princip är det så att ”vanlig zumba” är Zumba Fitness, vilket innebär att tempot kan vara ganska högt, s.k. high impact. Zumba Gold® är anpassat för den som vill ha lite lägre tempo, enklare koreografier och inte så tvära kast eller hopp. Det finns ingen åldersgräns för varken den ena eller den andra typen av zumba, men det är vanligast att Zumba Gold®-deltagarna är lite äldre. I motsats till vissa andra licensierade träningspass, måste inte instruktören hålla sig till vissa låtar eller till koreografier som andra planerat. Instruktören får använda färdiga koreografier, men det är också fritt fram att skapa egna koreografier eller att modifiera koreografier som andra hittat på. Därför ska du inte bli förvånad om du har varit på ett zumbapass med en instruktör och sen går på ett pass med en annan instruktör och hör samma låt, men märker att rörelserna är annorlunda. Det som däremot hör till är att ca 70 % av den musik som används ska utgöras av latinska rytmer, framför allt salsa, merengue, reggaeton och cumbia. Därutöver är det fritt fram att t.ex. använda ”gamla godingar” som jive och rock’n’roll, nyare latinotoner som bachata och internationella hits m.m.

Periaatteessa ”tavallinen zumba” on Zumba Fitness, mikä tarkoittaa että tempo voi olla aika raju, ns. high impact. Zumba Gold® on sovellettu hitaampaa tempoa toivoville. Tunneilla on myös yksinkertaisemmat koreografiat, eikä tehdä jyrkkiä käännöksiä eikä hyppyjä. Ikärajaa ei ole kumpaakaan lajia kohden, mutta yleensä Zumba Gold®osanottajat ovat hieman kypsemmässä iässä. Toisin kuin tietyillä muilla lisensioiduilla tunneilla, ohjaajan ei tarvitse rajoittaa ohjelmaa tiettyihin musiikkikappaleisiin tai muiden tekemiin koreografioihin. Ohjaaja saa käyttää valmiita koreografioita, mutta hänen on myös sallittu keksiä ihan omat koreografiat tai muokata toisten suunnittelemia. Siksi ei kannata yllättyä, jos olet käynyt toisen ohjaajan zumbatunneilla ja sitten menet toisen ohjaajan tunnille jossa käytetään samaa kappaletta, mutta likkeet ovat toiset. Eräs pakollinen, tai ainakin toivottava seikka sen sijaan on että tunnin musiikista n. 70 % tulee olla latinorytmiä, ennen kaikkea salsaa, merenguea, reggaetonia ja cumbiaa. Sen lisäksi ohjaaja voi vapaasti käyttää esim. ikivihreitä jive- tai rokkikappaleita, uusia bachatakappaleita, ajankohtaista hittimusiikkia jne.

Av upphovsrättsliga skäl är det knepigt att dela med sig av inspelade zumbapass. Det går emellertid att hitta sådana t.ex. via youtube, om du vill se hur ett Zumba Gold®-pass kan se ut. I praktiken varierar passens praktiska utformning från instruktör till instruktör, vi har alla vår egen stil. Den ena använder sig mest eller enbart av visuell vägledning, andra använder sig också av verbala tips och förklaringar. Det är faktiskt så att det rekommenderas att man är mera verbal när man instruerar ett Zumba Gold®-pass än om man håller ”en vanlig zumbatimme”.

Tekijänoikeudellisistä syistä on hankala jakaa nauhoitettuja zumbatunteja. Näitä kuitenkin löytyy esim. youtubesta, jos haluat katsoa miltä Zumba Gold®tunti voi näyttää. Käytännössä kuitenkin jokaisen ohjaajan oma tyyli vallitsee myös zumbatunneilla. Toinen ohjaa lähes pelkästään eleillä, toinen enemmän sanoilla – Zumba Gold®tunneilla tosin suositellaan sanallista ohjausta enemmän kuin ”tavallisilla zumbatunneilla”.

Här är jag för ett år sedan tillsammans med Lars Wensink, som utbildade mig till Zumba Gold®-instruktör. Det är alltså en fortbildning som ger en ny licens.
Tässä olen vuosi sitten Lars Wensinkin kanssa. Hän koulutti minut Zumba Gold®-ohjaajaksi. Kyseessä on siis zumbaohjaajan jatkokoulutus ja uusi lisenssi.

Mina gruppträningspass hösten 2019: Yin & Yang Yoga

Det är inte bara Päiväjooga vid Wasamove som jag inleder den 4.9. Samma dag kör jag också igång med Yin & Yang Yoga vid Wasa YogaCenter. Yin & Yang Yogan har pågått under juni och augusti med Amanda Holmström som yogalärare, medan Päiväjoogan har haft sommaruppehåll. Den som läser det här i dag 3.9 har alltså möjlighet att delta i Amandas Yin & Yang Yoga ännu i morgon!

Ensi viikolla aloitan paitsi Päiväjoogan Wasamovella myös Yin & Yang-joogan Wasa YogaCenterissä. Yin & Yang-jooga on pyörinyt myös kesä- ja elokuussa Amanda Holmströmin opettamana, mutta Päiväjoogalla on ollut kesätauko. Jos luet tämän tänään 3.9 ehdit siis vielä joogaamaan Amandan kanssa huomenna!

Vad är då Yin & Yang Yoga? Utan att gå närmare in på invecklade förklaringar om vad yoga i sig är och inte är, kan jag berätta att mina Yin & Yang-pass i stort följer en liknande struktur som Päiväjoogan. Jag citerar från beskrivningen på Wasa YogaCenters hemsida:

”I den här yogastilen förenas dynamiska, aktiva rörelseserier med lugna och avslappnande djuptöjningar.  Yang-delen går i takt med andningen och förstärker blodomlopp och muskler. Yin-delens långa töjningar påverkar kroppens inre organ och stimulerar leder och bindväv. Varje timme avslutas med 15 minuter avslappning eller meditation.”

Mitä Yin & Yang-jooga sitten on? Lähtemättä sen syvemmin keskusteluun siitä mitä jooga on tai ei ole, voin kertoa että Yin & Yang-tuntini seuraavat suurin piirtein samaa kaavaa kuin Päiväjooga. Lainaan kuvauksen Wasa YogaCenterin kotisivuilta:

”Tässä joogassa yhdistetään dynaamiset, aktiiviset liikesarjat rauhallisiin, rentouttaviin syvävenytyksiin. Yang-osuus etenee flowmaisesti hengityksen johdolla vahvistaen verenkiertoa ja lihaksia. Yin-osuuden hitaat venytykset kohdistuvat kehon syvempiin osiin stimuloiden niveliä ja sidekudoksia. Jokainen tunti päättyy vähintään 15 minuutin rentoutukseen tai meditaatioon.”

Jag har fått min yogalärarutbildning vid HIMA Happiness i Helsingfors. Utbildningen var på finska, och fokuserade på klassiska asanas, anatomi, filosofi m.m. Det vi främst lärde oss i form av yogastilar var Vinyasa flow, lite Yin samt djupavslappning. Nu ser jag att de har ersatt yin-delen med restorativ yoga.

Olen käynyt joogaopettajakoulutukseni Helsingissä, HIMA Happineksen järjestämänä. Koulutus oli suomenkielinen, ja keskittyi klassisiin asanoihin, anatomiaan, filosofiaan yms. Joogatyylejä ajatellen opimme ensisijaisesti Vinyasa flowta, vähän Yin-joogaa sekä syvärentoutumista. Nyt näyttää siltä että ovat korvanneet Yin-osion restoratiivisella joogalla.

Yoga har sina rötter i Indien, och de flesta vet säkert att ”yin och yang” mera leder tankarna till kinesisk filosofi. Yinyogan har utvecklats i västvärlden, och används som en form av motpol till yangyogan, för att bästa möjliga resultat ska uppnås. Yin och yang, livets motsatser – mörker och ljus, vila och arbete osv. – behöver vara i balans för att människan ska må bra. Under ett Yin & Yang-yogapass är tanken att rörelse och stillhet, dynamiskt och statiskt arbete osv. ska vara i harmoni med varandra. Den ena dagen kanske du behöver röra på dig mera för att känna utmaningen och glädjen i kroppens möjligheter, den andra dagen kanske du behöver stilla dig mera för att komma åt kroppens djupare vävnader och för att ”själen ska hinna ifatt kroppen”. För det mesta kan det vara riktigt bra att göra lite av varje.

Joogan juuret löytyvät Intiasta, ja useimmat ihmiset tietänevät että ”yin ja yang” lähinnä vie ajatukset kiinalaiseen filosofiaan. Yinjooga on kehittynyt länsimaissa, ja sitä käytetään ikään kuin yangjoogan vastapainona, jotta saavutettaisi mahdollisimman hyvät tulokset keholle ja mielelle. Yin ja yang, elämän vastakohdat – pimeys ja valo, lepo ja työ jne. – tulee olla tasapainossa jotta ihminen voisi hyvin. Yin & Yang-tunnilla pyrimme harmonisoimaan liikettä ja pysähtymistä, dynaamista ja staattista työtä. Toisena päivänä ehkä tunnet tarpeen liikkua enemmän jotta tuntisit haastetta ja kehon tarjoamien mahdollisuuksien iloa, toisena päivänä ehkä tunnet tarpeen hiljentyä jotta pääsisit syvemmin kehon kudoksiin, ja jotta ”mieli tavoittelisi kehoa”. Usemmiten kannattaa tosiaan tehdä molempia!

Tyvärr har jag inte heller något foto från när jag håller Yin & Yang Yoga, även då ligger fokus på att yoga, inte på att fotografera 🙂 I stället sätter jag in en ”allmän” bild från Wasa YogaCenter så att du får en glimt av hur yogasalen ser ut.

Valitettavasti minulla ei myöskään ole kuvaa siitä kun pidän Yin & Yang-joogaa, silloinkin keskityn joogaan enkä valokuvaamiseen 🙂 Sen sijaan laitan tänne ”yleisen kuvan” Wasa YogaCenteriltä jotta saisit aavistuksen siitä miltä joogasali näyttää.

Jag tror att de strävar efter att komma in i en Garudasana:)
Pyrkivät todennäköisesti kohti Garudasanaa 🙂

Du behöver inga förkunskaper för att delta i Yin & Yang Yoga! Det är fritt fram för vem som helst att delta, ingen förhandsanmälan behövs. För att komma in behöver du emellertid en dörrkod, så det kan vara bra att följa med någon som varit till Wasa YogaCenter tidigare och känner till koden. Alternativt kan du kontakta yogaläraren på förhand och be henne eller honom hålla utkik efter dig och se till att du slipper in.

Et tarvitse aiempaa joogakokemusta osallistuaksesi Yin & Yang-joogaan! Tunnit ovat avoimia, ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Päästäksesi tiloihin tarvitset ovikoodin, joten on hyvä jos sinulla on seuraa joka on käynyt Wasa YogaCenterissä aikaisemmin ja tietää koodin. Vaihtoehtoisesti voit ottaa joogaopettajaan yhteyttä ennen tuntia ja pyytää hänet varmistamaan että pääset sisään.

Mina gruppträningspass hösten 2019: Päiväjooga

Länge sen jag publicerat någonting här på bloggen. Nu är det dags för förbättring. Från och med augusti 2019 är det nämligen så att Wonnes Wellness blir min huvudsyssla, och jobbet vid Åbo Akademi i Vasa min bisyssla. Mina gruppträningspass och kurser kör igång under september, med lite olika startdatum. Först ut är Päiväjooga med start den 4.9.

Aika rientää. Enpäs ole kirjoittanut mitään tähän blogiin pitkään aikaan. Nyt on aika tehdä parannusta. Elokuusta 2019 lähtien Wonnes Wellnessin toiminta nimittäin on päätoimeni, ja opetustyö Åbo Akademin Vaasan kampuksella on sivutoimeni. Ryhmäliikuntatuntini ja kurssini lähtevät käyntiin syyskuun aikana, vaihtelevalla aikavälillä. Ensimmäisenä lähtöruudulla on Päiväjooga.

Päiväjooga-passet hålls vid Wasamove på Mejerigatan i Vasa. Passet har inget officiellt svenskspråkigt namn, men jag talar både svenska och finska under timmen. Wasamoves verksamhet är främst finskspråkig, men flera av oss som jobbar där klarar oss bra på två eller tre språk. Wasamove är ett träningscenter som erbjuder fina möjligheter till gymträning, kampsport och ett professionellt utbud av gruppträningspass m.m. Är yoga träning? Det kan man vara av olika åsikt om, men jag väljer att presentera mina yogapass som ”gruppträning” för enkelhets skull.

Päiväjooga-tunti pidetään Wasamovella Meijerikadulla Vaasassa. Tunnilla ei ole virallista ruotsinkielistä nimeä, mutta puhun tunnin aikana sekä ruotsia että suomea. Wasamoven toiminta on pääasiallisesti suomenkielinen, mutta moni salin työntekijöistä pärjää hyvin kahdella tai kolmella kielellä. Wasamove on kuntokeskus, joka tarjoaa hienot mahdollisuudet saliharjoitteluun, kamppailulajien harjoitteluun sekä laadukkaan ryhmäliikuntaan ym. Onko jooga liikuntaa? Siitä voi olla eri mieltä, mutta esittelen yksinkertaisuudessaan joogatuntini ”ryhmäliikuntatunteina”.

Deltagarna i Päiväjooga är till stor del pensionärer, eftersom timmen hör till specialutbudet för seniormedlemmar. Det är emellertid inget som hindrar att också yngre personer deltar. I princip är timmen ett drop in-pass, men receptionen är sällan bemannad när den startar, vilket gör att det är bra om du tar kontakt med mig om du vill komma för att pröva på. Du kan delta gratis en gång. I övrigt är det främst månadskort som gäller. Om du köper ett sådant, får du ett kort som du kan öppna ytterdörren med så att du kan träna när du vill.

Päiväjoogan osallistujat ovat suurilta osin eläkeläisiä, koska tunti kuuluu seniorijäseneiden erikoistarjontaan. Mikään ei kuintenkaan estä myös nuorempia henkilöitä osallistumasta. Tunti toimii drop-in-periaatteella, eli tunnille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, mutta vastaanotossa on harvoin henkilökuntaa kun tunti alkaa, joten on hyvä jos otat minuun yhteyttä mikäli haluat tulla kokeilemaan. Voit osallistua maksutta yhden kerran. Muuten kannattaa hankkia kuukausikortti. Kuukausikortilla pääset ulko-ovesta sisään, jotta voit treenata silloin kun sinulle sopii.

Progammet under Päiväjooga-timmarna varierar. Ibland tränar vi på en specifik asana (ställning), men mestadels handlar det om lugn flow-yoga, där rörelserna och ställningarna avlöser varandra i takt med andningen. Oftast är upplägget så att jag inleder med ca 5 minuter nedvarvning, där vi känner in dagsformen och hittar en lugn andningsrytm, var och en i sin egen takt. Därefter följer ett flow-avsnitt på ca 20 minuter, ett tänjningsavsnitt på ca 15 minuter och 5 minuter avslutande avslappning. Jag ger alltid deltagarna möjlighet att komma med önskemål och feedback, som jag kan beakta när jag planerar följande veckas yogapass. Eftersom gruppen brukar vara stor (ca 20 personer, i salen ryms max 30 deltagare), går jag inte runt och hjälper alla till rätta under timmen, men det går bra att säga till om man vill ha individuell hjälp, antingen under själva timmen eller efteråt.

Päiväjooga-tuntien ohjelma vaihtelee. Joskus harjoittelemme tiettyä asanaa (asentoa), mutta useimmiten kyseessä on rauhallinen flow-jooga, jossa liikkeet ja asennot seuraavat toisiaan hengityksen tahtiin. Useimmiten aloitamme n. 5 minuutin rauhoittumisella, jonka aikana jokainen miettii tämän päivän tuntemuksia samalla löytäen rauhallista hengitystä omaan tahtiin. Sen jälkeen seuraa n. 20 minuutin flow-osio, 15 minuutin venyttelyosio ja 5 minuutin loppurentoutus. Osanottajat saavat aina antaa palautetta ja toivomuksia, joita voin huomioida seuraavan viikon tuntia suunnitellessani. Koska ryhmä yleensä on suuri (n. 20 hlöä, saliin mahtuu korkeintaan 30 hlöä), en avusta tunnin aikana jokaista osanottajaa. Kuitenkin aina on mahdollista pyytää henkilökohtaista avustamista, joko tunnin aikana tai sen jälkeen.

Tyvärr har jag inget foto från Päiväjoogan, vi brukar fokusera på att yoga i stället för att fotografera 🙂 I stället lägger jag in en bild av mig själv, när jag gör en solhälsning i den trevliga salen med röda väggar, så får du åtminstone en glimt av hur utrymmet ser ut. Varmt välkommen med på yoga, och om du är intresserad av att följa med Wasamoves utbud över lag, så rekommenderar jag att du följer Wasamoves facebooksida för att se vad som är på gång!

Urdhva hastasana, variation/variaatio

Valitettavasti minulla ei ole kuvaa Päiväjooga-tunnilta, keskitymme joogaamiseen emmekä kuvaamiseen 🙂 joten jaan tässä kuvan itsestäni, kun teen aurinkotervehdyksen mukavassa salissa punaisine seinineen, jotta saat edes pienen aavistuksen siitä miltä tila näyttää. Olet lämpimästi tervetullut mukaan joogaamaan, ja mikäli sinua kiinnostaa Wasamoven toiminta yleensä, suosittelen että seuraat Wasamoven facebook-sivua jotta saisit ajankohtaista tietoa toiminnasta!