Mina kurser hösten 2019: Gymträning för herrar

Citat från Carpella Gyms hemsida:

”Vill du komma igång med att lyfta vikter, men vet inte hur du ska börja? Under den här kursen lär du dig grunderna för effektiv muskelkonditions- och styrketräning. Förutsättningen för att kursen ska vara lämplig för dig är att du är villig att utmana dig själv, lägga tid på att lära dig utföra övningarna korrekt, för att senare kunna träna säkert och skadefritt medan du bygger muskler och blir starkare.

Vi kommer att jobba med helkroppspass som lämpar sig för alla som vill bli starkare, bygga större muskler eller gå ner i vikt. Vi går också igenom grunderna för de klassiska övningarna knäböj, marklyft och bänkpress.

Kursen hålls av FISAF Personal Trainer Yvonne Näsman från Wonnes Wellness. Yvonne har mångårig erfarenhet av att träna med både damer och herrar i olika åldrar.”

Kursen behöver flera deltagare för att bli av! Eftersom vi har fått feedback att lördag eftermiddag inte är en bra tidpunkt, har vi möjlighet att flytta kursen till torsdagkvällar 19.30-21.00, om det skulle hjälpa. Hör av dig snarast om du är intresserad! Du kan också gärna tipsa män/pojkar från 15 års ålder om kursen, det skulle vara synd om den inte kan förverkligas.

Träning under PT-utbildningen.
PT-koulutuksen aikainen harjoittelu.
Marklyft. (Välj gärna lite plattare skor än de jag har på bilden.)
Maastaveto. (Valitse mielellään litteämmät kengänpohjat kuin kuvassa olevat.)

Haluaisitko osallistua miehille suunnatulle kuntosalikurssille? Nyt löytyy oiva mahdollisuus tähän, mikäli pääset Karperöhön treenaamaan! Tarkoitus oli, että kurssi pidettäisi lauantai-iltapäivisin, mutta olemme saaneet palautetta että se ajankohta ei ole sopiva. Yritämme siirtää kurssin torstaiksi, jolloin aika olisi 19.30-21.00. Kuulostaako paremmalta? Tarvitsemme nimittäin lisää osanottajia jotta kurssi toteutuisi. Mikäli mahdollista, haluan tavata jokaista osanottajaa henkilökohtaisesti ennen kurssin varsinaista alkamista. Olemme laittaneet ohjelmaan että kyseessä on 20 minuutin lihaskuntotesti, mutta mikäli et ole kiinnostunut testistä, olisi silti hyvä tavata jotta voimme keskustella toivomuksistasi ja tavoitteistasi. Näin voin suunnitella kurssin mahdollisimman antoisaksi juuri sinulle ja koko ryhmälle. 

Tarkoitus on siis harjoitella ryhmässä, mutta jokainen kurssilainen harjoittelee omilla ehdoillaan. Kurssin aikana opit turvallisen tekniikan, eri tarkoituksiin sopivat harjoittelut sekä perusteet oman kuntosaliohjelman laatimiseen. Ilmoittautumiinen: gym@carpella.fi. Kurssi on avoin myös muille kuin salin jäsenille. 

Minä, FISAF Personal Trainer Yvonne Näsman, toimin siis kurssin vetäjänä. Olen myös kätilö-sairaanhoitaja, terveystieteiden tohtori ja jooga-opettaja. Minulle liikkumisen ilo ja turvallinen treeni ovat avainsanoja! Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Mina kurser hösten 2019: Hälsa och träning efter graviditet

Citat från Carpella Gyms hemsida:

”Det här är kursen för dig som fött barn och sakta vill börja träna upp kroppen efter graviditeten. Ofta har nyblivna mammor inte särskilt mycket tid för något annat är bebisen och eventuella syskon till barnet, samtidigt som många mammor längtar efter att få aktivera sin kropp.

Övningarna som utförs under kursen är effektiva för hela kroppen och görs alltid efter vars och ens egen förmåga och i eget tempo. De flesta kursträffar hålls i gymmet, men vi kommer också att ha ett par träffar i festsalen, där vi koncentrerar oss på kärnstyrka och rörlighet.

Det är alltid bäst att vänta tills efterkontrollen efter förlossningen är gjord innan du börjar träna. Bebisen bör alltså vara minst ett par månader. Men det gör inget ifall det redan gått ett par år sedan du fött! Det är aldrig för sent att börja komma i form.

Kursen hålls av FISAF Personal Trainer Yvonne Näsman från Wonnes Wellness. Yvonne är också legitimerad barnmorska och doktor i hälsovetenskaper.”

Utöver det som nämns på sidan, är jag också utbildad yogalärare. I den utbildningen ingick också en del om yoga för gravida och yoga efter förlossningen.

Nu skulle det vara extra viktigt att få fler deltagare till kursen för att den ska bli av! Priset är verkligen förmånligt, endast 70 €! Om du inte själv hör till målgruppen, kanske du känner någon i Korsholms-Vasatrakten som skulle kunna ha nytta och glädje av att delta i en sådan kurs?

Som Personal Trainer har jag hjälpt mammor att komma igång, försiktigt, ett steg i taget!
Personal Trainerina olen auttanut äitejä aloittamaan kuntoilun, varovasti, askel kerrallaan!

Haluaisitko osallistua raskauden jälkeisen terveyttä ja liikuntaa koskevalle kurssille? Nyt löytyy oiva mahdollisuus tähän, mikäli pääset lauantaiaamupäivisin Karperöhön treenaamaan! 28.9 aloitamme uuden kurssinMikäli mahdollista, haluan tavata jokaista osanottajaa henkilökohtaisesti ennen kurssin varsinaista alkamista. Olemme laittaneet ohjelmaan että kyseessä on 20 minuutin lihaskuntotesti, mutta mikäli et ole kiinnostunut testistä, olisi silti hyvä tavata jotta voimme keskustella toivomuksistasi ja tavoitteistasi. Näin voin suunnitella kurssin mahdollisimman antoisaksi juuri sinulle ja koko ryhmälle. 

Tarkoitus on siis harjoitella ryhmässä, mutta jokainen kurssilainen harjoittelee omilla ehdoillaan. Kurssin aikana opit turvallisen tekniikan, eri tarkoituksiin sopivat harjoittelut sekä perusteet oman kuntosaliohjelman laatimiseen. Kurssin toteuttamiseksi tarvitsemme lisää osanottajia, ota yhteyttä sähköpostitse gym@carpella.fi. Kurssi on avoin myös muille kuin salin jäsenille. 

Minä, FISAF Personal Trainer Yvonne Näsman, toimin siis kurssin vetäjänä. Olen myös kätilö-sairaanhoitaja, terveystieteiden tohtori ja jooga-opettaja. Minulle liikkumisen ilo ja turvallinen treeni ovat avainsanoja! Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Mina kurser hösten 2019: Gymträning för nybörjare

Citat från Carpella Gyms hemsida:

Vi lär oss grunderna i gymträning så att träningen blir effektiv, rolig och varierad. Under kursen tränar vi i grupp men alla tränar på sin egen nivå och utifrån sina egna förutsättningar. Vi lär oss trygg teknik, övningar för olika ändamål och hur man skapar sitt eget gymprogram. 

Kursen hålls av FISAF Personal Trainer Yvonne Näsman från Wonnes Wellness. Yvonne har mångårig erfarenhet av att träna med både damer och herrar i olika åldrar.

Låter det som att det här skulle kunna vara något för dig? Kursen gäller daglediga personer, t.ex. den som skiftesarbetar, deltidsarbetar, studerar eller är pensionär. Kursen hålls på tisdagar med början 24.9. Det första tillfället är indelat så att jag har 20 minuter per person för att göra ett muskelkonditionstest, alternativt bara träffa personen för att diskutera vilka mål och möjligheter kursen kan erbjuda för just henne eller honom. Jag vill gärna träffa alla för att kunna planera kursen så bra som möjligt. Platser finns, välkomna med anmälan till gym@carpella.fi! Du behöver inte vara gymmedlem för att delta i kursen.

Här är vi i full gång med träningen under ett av vårens kurstillfällen.
Kuvassa innokkaat osanottajat harjoittelevat kevään kurssitilaisuuden aikana.

Haluaisitko aloittaa kuntosaliharjoittelun osaavan henkilön opastamana? Nyt löytyy oiva mahdollisuus tähän, mikäli pääset päiväsaikaan Karperöhön treenaamaan! 24.9 aloitamme uuden kurssin. Mikäli mahdollista, haluan tavata jokaista osanottajaa henkilökohtaisesti ennen kurssin varsinaista alkamista. Olemme laittaneet ohjelmaan että kyseessä on 20 minuutin lihaskuntotesti, mutta mikäli et ole kiinnostunut testistä, olisi silti hyvä tavata jotta voimme keskustella toivomuksistasi ja tavoitteistasi. Näin voin suunnitella kurssin mahdollisimman antoisaksi juuri sinulle ja koko ryhmälle.

Tarkoitus on siis harjoitella ryhmässä, mutta jokainen kurssilainen harjoittelee omilla ehdoillaan. Kurssin aikana opit turvallisen tekniikan, eri tarkoituksiin sopivat harjoittelut sekä perusteet oman kuntosaliohjelman laatimiseen. Paikkoja löytyy vielä, ota yhteyttä sähköpostitse gym@carpella.fi. Kurssi on avoin myös muille kuin salin jäsenille.

Minä, FISAF Personal Trainer Yvonne Näsman, toimin siis kurssin vetäjänä. Olen harrastanut liikuntaa lähes koko elämäni, ja ryhmäliikunnan parissa olen opastanut sekä naisia että miehiä jo monen vuoden aikana. Minulle liikkumisen ilo ja turvallinen treeni ovat avainsanoja! Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Mina gruppträningspass hösten 2019: Ladymix

Det fjärde gruppträningspasset som jag börjar med under vecka 36 kallas Ladymix och hålls vid Ladies Club & Spa på Handelsesplanaden, bredvid Intersport. Ingången till gymmet är lite i skymundan för tillfället pga. byggnadsarbeten. Ladymix är ett lågintensivt träningspass för kvinnor i alla åldrar. Eftersom det är ett förmiddagspass, på fredagar kl. 9-10, är de flesta deltagare pensionärer, men jag brukar också ha en del yngre deltagare som t.ex. studerar eller skiftesjobbar och har möjlighet att träna dagtid på en vardag.

Neljäs tulevalla viikolla (viikko 36) alkava ryhmäliikuntatuntini on nimeltään Ladymix, ja pidetään Ladies Club & Spa:lla Kauppapuistikolla, Intersportin vieressä. Salin sisäänkäynti on tällä hetkellä hieman piilossa rakennustöiden takia. Ladymix on matalatehoinen ryhmäliikuntatunti kaikenikäisille naisille. Kellonaika, perjantaisin klo. 9-10, sopii etenkin eläkeläisille, mutta joukossa on usein myös nuorempia osanottajia, esim. opiskelijoita tai vuorotyötä tekeviä, jolle arkiaamutreeni sopii hyvin.

Ladymix är som namnet säger en mix av olika träningsformer. Den gemensamma nämnaren är att det är någon form av muskelkonditionsträning. Jag brukar sätta upp månadens schema på väggen i gymmets allrum, så att alla kan se vilket tema som gäller, och det brukar också stå på gymmets hemsida, eftersom vissa väldigt gärna vill delta – eller inte vill delta – när vi har ett visst tema. De senaste åren har vi kört någon form av cirkelträning den första veckan i månaden, och sedan har vi haft olika teman beroende på min repertoar och på deltagarnas önskemål. September månads teman är cirkelträning 6.9, body 13.9, muskelvård 20.9 (hålls av Susanna Vahtera, för den veckan är jag inte på plats) samt fitball 27.9.

Ladymix on nimensä mukaan vaihteleva tunti. Yhteistä näille tunneille on lihaskunnon kohottaminen ja ylläpito. Laitan jokaisen kuukauden lopussa seuraavan kuukauden teemat näkyville salin olohuoneen seinälle. Useimmiten teemat myös näkyvät salin kotisivulla, koska toiset mielellään osallistuvat – tai eivät halua osallistua – kun meillä on joku tietty teema. Viime vuosina olemme tehneet jonkinlaista kuntopiiritreeniä kuukauden ensimmäisellä viikolla, ja sen jälkeen teemat ovat vaihdelleet osaamiseni ja osanottajien toiveiden mukaan. Syyskuun teemat ovat kuntopiiri 6.9, body 13.9, kehonhuolto 20.9 (silloin tunnin pitää Susanna Vahtera, en ole paikalla sillä viikolla) sekä fitball 27. 9.

När vi har cirkelträning brukar jag lägga in ca 7 övningar, som vi kör en minut per övning (t.ex. knäböj med eller utan tilläggsvikt). Vi brukar hinna med 2-3 omgångar av varje övning. Varje pass inleds med uppvärmning och avslutas med gemensamma tänjningar.

Kuntopiiritunneille suunnittelen n. 7 harjoitusta. Teemme yhtä harjoitusta minuutin verran (esim. peruskyykkyjä lisäpainoilla tai ilman). Yleensä ehdimme kiertää harjoitukset kahdesti tai kolmesti. Jokainen tunti aloitetaan lämmittelyllä ja päätetään yhteisellä venytyshetkellä.

”Body” är helt enkelt ”vanlig gympa” för hela kroppen. Ofta använder vi då också någon typ av redskap, t.ex. hantlar, i vissa övningar.

”Body” on koko kehoa aktivoiva ”tavallinen jumppatunti”. Yleensä käytämme myös silloin jotain välineitä, esim. käsipainoja, tietyissä liikkeissä.

”Kickback” aktiverar tricepsmuskeln på baksidan av överarmen. Foto: Martina Uthardt. Modeller: Ann Vejzovic och Josefine Dahlgren.
”Kickback” aktivoi olkavarren kolmipäistä ojentajalihasta. Kuva: Martina Uthardt. Mallit: Ann Vejzovic ja Josefine Dahlgren.

Muskelvård, eller på finska ”kehonhuolto”, är ett pass som fokuserar på att öka rörligheten och minska spänningarna i kroppen.

Kehonhuoltotunnilla pyritään lisäämään liikkuvuutta ja vähentämään jännityksiä kehossa.

Fitball är en stor träningsboll som man kan göra allt möjligt skojigt med. Den är väldigt effektiv som redskap, inte minst med tanke på kroppens kärnstyrka i mag- och ryggmusklerna.

Fitball on iso harjoituspallo, jonka avulla voi tehdä kaikenlaista kivaa. Se on tosi tehokas kuntoiluväline, etenkin keskivartalon voimakkuutta ajatellen.

Låter det intressant? Välkommen med!

Kiinnostuitko? Tervetuloa kokeilemaan!