Lucka 5. Vata

Jag håller fortfarande på att läsa den där Migränyogaboken, en liten bit i taget. Häromdagen läste jag om de olika kroppstyperna i ayurveda. Jag har stött på dem tidigare, och varit synnerligen skeptisk. De har påmint mig om tankar om endomorf och vad de nu heter-kroppstyperna, om astrologi och annat som jag verkligen inte tror på. ”Ovetenskapligt”, och ”vidskepelse” och ”rena struntpratet”, ni vet. Sagt av den borna skeptiker som tror på jungfrufödsel och under och uppståndelse och sånt 😀

Nå, hursomhelst var det intressant att fylla i kroppstypstestet, och ännu intressantare att se resultatet. Alla människor är enligt ayurveda en kombination av de tre kroppstyperna, och vilken typ som överväger varierar under livets gång, liksom i takt med årstiderna. Men jag är övervägande en vata, enligt det där testet. Sen måste något ha gått snett i mina beräkningar, för jag räknade ihop att jag är 70 % vata, 30 % pitta och… hoppsan, det där blev ju 100 % och jag har kapha-svar också 🙂 I alla fall känner jag igen vatahuvudvärken mycket väl. ”Vatahuvudvärken börjar som stelhet och ömhet i musklerna och övergår sedan till en krampartad smärta någonstans i huvudet. Om värken går vidare till en vatamigrän får vi ofta en ojämn och bultande smärta i hela huvudet, som gör att vi helst skulle vilja dra åt ett skärp hårt om huvudet för att hålla det på plats.” … ”Vatahuvudvärken är huvudvärk utlöst av spänningar och låsningar i muskler, och startar alltid från rygg, nacke, skulderblad, axlar eller käkar och sprider sig uppåt i huvudet.” … ”Vata reagerar snabbast på stress.” … ”Vata är den dosha som är mest utsatt för påverkan, som är känsligast för både yttre och inre påfrestningar och som lättast hamnar i obalans.”

Att tänka på för att hålla din vata i balans

Ät och sov på bestämda tider. Håll dig varm. Avsluta något innan du börjar med något nytt. Var i stillhet och tystnad ibland. Var tydlig och konkret i din kommunikation med andra. Gör saker i ett lugnare tempo. Gå långsamt. Håll fokus på vad du gör för stunden och tänk inte på annat. Besluta något och genomföra sedan det som du har tänkt. Gör det du verkligen vill, men som du kanske är rädd för.

Det är råd som jag redan följer (utan att jag hade läst dem), men som jag fortfarande behöver jobba med. ”När det blir för mycket intryck och för mycket att tänka på samtidigt, drabbas vata av en känsla av otillräcklighet, oro, utmattning och behöver något som styr upp tillvaron. Regler, rutiner och regelbundna vanor frigör vata från upplevelsen av förvirring och ångest.” Det är som om det skulle handla om mig. Fast FRIGÖR är för mycket sagt. LINDRAR, skulle jag säga.

Nu ska den här vatan fundera på hur jag ska lägga upp fortsättningen av dagen. Julfest kl 20. Före det tänkte jag handla mat till helgen och strumpbyxor till kvällen, baka en kladdkaka och vispa grädde att ta med. Och så skulle jag gärna träna en timme också. Och fixa mig lite festfin, förstås!

Allt det här vatapratet får mig att tänka på zumba och den här httpv://www.youtube.com/watch?v=7Tkyjf_PnUU

0 reaktioner på ”Lucka 5. Vata”

    1. Försökte svara på din kommentar tidigare i dag, men det lyckades inte, Inger. Jag tror att jag har varit mera pitta under vissa perioder av mitt liv, men nu är jag definitivt vata… 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *