min första dag med vegankost

Det är tydligen rätt populärt just nu med en utmaning som gäller att äta veganskt i tre veckor eller i en månad (kanhända cirkulerar flera utmaningar samtidigt). Tre veckor eller en månad låter överkurs för mig, men jag tänkte testa på att ha en vegandag per vecka i så-länge-det-nu-varar. Av nyfikenhet, för att vidga mina vyer, pröva recept som jag inte lagat tidigare m.m. Inte för att jag tänker bli vare sig vegetarian eller vegan. Och det här gäller i mitt fall alltså enbart kosten, jag tänker inte bli läder- eller pälsmotståndare.

Att lämna bort kött känns inte som någon större utmaning, så det behöver vara mer annorlunda än så för att jag ska låta mig inspireras. Det knepigaste ur min synvinkel är att lämna bort mjölkprodukter och ägg. Inte för att det inte skulle finnas alternativ, utan för att jag vill ha mjölk i kaffet och på gröten, och jag vill kunna äta ägg för att det är enkelt att tillreda dem, de är mättande och lätta att variera och använda till allt möjligt.

Om jag skulle äta veganskt i flera dagar i rad skulle jag troligen lämna bort kaffet helt, hellre än att byta ut mjölken till något annat eller dricka kaffet svart. Jag kan dricka svart kaffe om jag blir bjuden, eller om jag glömt att ta med mjölk till jobbet och vill ha kaffe ändå (oftast dricker jag då te i stället). Från början använde jag mjölk i kaffet för att kaffet skulle bli svalare – värmd kaffemjölk är alltså inte min grej – men så småningom har jag också vant mig vid att smaken är lite mildare med mjölk, och vill helst att kaffet ska smaka så. Ljumt och lite milt. Min mage gillar inte kaffe alls, den skulle förmodligen jubla om jag lämnade bort kaffet helt 🙂

Jag skulle inte heller äta havregrynsgröt – att äta gröt utan mjölk på känns inte som ett alternativ, och att köpa ”vegemjölk” för att hälla en skvätt på gröten och i kaffet känns lite överkurs, om jag inte ska ha vegemjölken i något matrecept. Då får det bli t.ex. chiapudding i stället.

Det här åt jag under min första vegedag:

Frukost – ett äpple, en smoothie, samt kaffe med kokosfett i.

Äpplet är en sån där ”godsak” som jag väldigt gärna vill ha på morgonen. I flera år åt jag inga äpplen alls, eftersom jag blev rejält allergisk en gång efter att ha ätit ett grannrött juläpple. Så småningom blev jag ändå så sugen på äpplen att jag försiktigt testade om jag kunde äta obesprutade, egenodlade äpplen. Det gick bra. Sen ville jag fortsätta äta äpplen, och testade om jag skulle tåla ekologiskt odlade äpplen, och det gick också bra. Tydligen led jag av ”äppelbrist”, för jag vill ha äpplen varje dag. Flera stycken. Gärna ett äpple som det första jag tuggar i mig när jag vaknat.

Smoothien är gjord av en banan, ett hackat blad grönkål, 1/2 tsk spirulina, 1/2 tsk msm-pulver, lite blåbär och så fyllde jag upp med Gefilus morots- och ananasjuice innan jag körde runt med stavmixern.

Det smakade gott och jag blev faktiskt riktigt hyfsat mätt. Och, hela vegandagen var jag mycket nöjd med mättnadsnivån. Jag äter alltid mycket frukt och grönt, men oftast lite för fiberfattiga sallader. Varm veganmat smakar gott (åtminstone den jag lagade 🙂 ) och mättar bra!

Lunch – kikärtsgryta, som blev otroligt god, i min smak iaf

Jag fräste kikärter, hackad lök, pressad vitlök och hackade kantareller. Spädde med krossade tomater, GoGreen mexicansk salsa, tre matskedar osötat jordnötssmör och en burk ananas i bitar (inte spadet, dvs. juicen, den drack jag på stående fot…) och kryddade med himalayasalt och chilipeppar. Oreganon hoppade jag över fastän den är med på bild, då jag märkte att jag hade köpt krossade tomater med örtkrydda.

Middag – pasta med bondbönor

Jag hade tänkt laga lasagne, men ajaj, lasagneplattorna innehåller ägg :p

Jag hackade en sån där lång paprika, tre morötter, en lök och fräste i stekpanna i lite olja, spädde med passerade och krossade tomater (tomatkross med vitlök den här gången) och bönorna (hela paketet). Makaronerna (300 gram) kokade jag för säkerhets skull. Kryddade med himalayasalt, gurkmeja och chilipeppar. Sen varvade jag makaroner, röran ur stekpannan och kokosmjölk i en ugnsform (STOR form, jag fick lov att byta för allt fick inte plats) och strödde över riven vegeost. Gräddade i ugn (175 grader, varmluftsugn) i ca 25 minuter. Det här blev sex rejäla portioner med mina mått mätt.

I stället för kvällsgröt åt jag chiapudding av 2 dl kokosgrädde och 1/2 dl chiafrön, som fått stå i kylskåpet i några timmar. Kryddade med lite kanel och toppade med jordgubbar. Jag orkade inte ens äta upp allt, och DET är ovanligt.

Inget magknip, orken och humöret var bra. Det blir garanterat flera gånger! Inspiration till matlagningen fick jag av Ainos blogg. Aino är min instruktörskollega och närmaste förman vid Wasa Sports Club, Ladies Club & Spa. 

nytt år, nya möjligheter

Fast nya möjligheter har man väl alltid, bara man ser dem. Men, jag gillar ju måndagar, eftersom de känns fulla av oanade möjligheter och ger en känsla av nyfiken förväntan, och visst är det på samma sätt med ett nytt år. Vad kommer att hända under det nya året?

För övrigt ger jag inte mycket för mina bloggläsares fjärrskådargåvor 😀 jag har fortfarande inte hittat det där förbaskade kvittot på pulsklockan. Vilket påminner mig om att jag ska försöka än en gång med att ladda den och se om den besinnat sig nu då den fått vila i frid i ett par veckor. Den har TVÅ ÅRS garanti, läste jag på förpackningen, som jag har i behåll… och det var i början av februari som jag köpte den, enligt bloggen.

Det jag absolut ser mest fram emot under 2017 är Personal Trainer-utbildningen, som börjar den 20.1. Mindre än två veckor kvar! Det ska bli spännande att se vad jag ska få lära mig, vilka mina medstuderande är, hur det kommer att kännas att vara studerande samtidigt som jag jobbar som lärare… Visst, det sistnämnda gjorde jag ju också när jag gick rektorsutbildningen, så det blir inte helt nytt. Men den utbildningen försiggick i Academill, där jag också jobbar, så det blir ändå helt annorlunda att vara studerande vid Norrvalla. Och Solvalla, vissa moment i utbildningen är gemensamma för Norrvalla och Solvalla. Om jag har räknat rätt är det tre gånger jag ska dit, och dit har jag aldrig varit, så det blir också en ny upplevelse.

Marion frågade vad FISAF står för, jag ska ju bli FISAF Personal Trainer, och pinsamt nog kunde jag inte svara, fastän jag nog läst det i något skede. Ännu pinsammare nog har jag redan lyckats glömma det, så jag får kolla en gång till: Federation of International Sports, Aerobics and Fitness. (Det var ”federation” jag hade glömt nu.)

Efter den första delen av utbildningen kan man kalla sig Fitness Assistant, och har ”kapacitet att fungera i gymvärlden med att instruera ”vanliga” ”friska” människor”. På många sätt har jag ju den kapaciteten redan, men jag är rätt okunnig när det gäller att använda gymmaskiner, så jag ser fram emot att få lära mig mera om det. Planera program där man använder sig enbart av kroppsvikt och eventuella tillbehör som hantlar, gummiband osv. kan jag redan, men det går givetvis alltid att lära sig mera och att få nya tips och mera kunskap också om sånt!

Nå, det är ju inte 20.1 än, så visst ska jag hinna vara med om trevliga saker före det också. I morgon har jag spinning och bodypump som vanligt, och så kör den ena av mina måndagszumbagrupper igång efter jullovet. Den andra gruppen får lov att vänta en vecka till pga. utrymmesproblem.

Tisdag blir det vanligt ÅA-jobb, med full rulle eftersom jag dessvärre får börja med att ta igen det jag missade under julveckan, då jag var sjuk. Onsdag morgon kör jag igång med tidig morgonspinning, jag har bytt det där med varannan fredagsmorgon till varannan onsdagsmorgon pga. att PT-utbildningens närstudier är förlagda till fre-sö. Sen blir det ännu en vanlig arbetsdag vid ÅA, utan kontaktundervisning ännu, det tar ett par veckor tills jag har nåt sånt. Ingen spanska på kvällen, vi börjar först följande vecka. Men det skulle vara dags att göra missade läxor så småningom… 🙂

Torsdag ska jag på Fustra-träning och hoppas att jag inte har styvnat till alltför mycket under ledigheten. På kvällen inleder jag min Arbiszumba i Sundom. Fredag är ledig dag. På lördag ska jag delta i lanseringen av Bodypump-program nr 100 vid Sports gym, och på söndag är jag ledig.

Härligt med omväxlande veckor, och viktigt med lediga dagar! Välkommen, 2017!