min första dag med vegankost

Det är tydligen rätt populärt just nu med en utmaning som gäller att äta veganskt i tre veckor eller i en månad (kanhända cirkulerar flera utmaningar samtidigt). Tre veckor eller en månad låter överkurs för mig, men jag tänkte testa på att ha en vegandag per vecka i så-länge-det-nu-varar. Av nyfikenhet, för att vidga mina vyer, pröva recept som jag inte lagat tidigare m.m. Inte för att jag tänker bli vare sig vegetarian eller vegan. Och det här gäller i mitt fall alltså enbart kosten, jag tänker inte bli läder- eller pälsmotståndare.

Att lämna bort kött känns inte som någon större utmaning, så det behöver vara mer annorlunda än så för att jag ska låta mig inspireras. Det knepigaste ur min synvinkel är att lämna bort mjölkprodukter och ägg. Inte för att det inte skulle finnas alternativ, utan för att jag vill ha mjölk i kaffet och på gröten, och jag vill kunna äta ägg för att det är enkelt att tillreda dem, de är mättande och lätta att variera och använda till allt möjligt.

Om jag skulle äta veganskt i flera dagar i rad skulle jag troligen lämna bort kaffet helt, hellre än att byta ut mjölken till något annat eller dricka kaffet svart. Jag kan dricka svart kaffe om jag blir bjuden, eller om jag glömt att ta med mjölk till jobbet och vill ha kaffe ändå (oftast dricker jag då te i stället). Från början använde jag mjölk i kaffet för att kaffet skulle bli svalare – värmd kaffemjölk är alltså inte min grej – men så småningom har jag också vant mig vid att smaken är lite mildare med mjölk, och vill helst att kaffet ska smaka så. Ljumt och lite milt. Min mage gillar inte kaffe alls, den skulle förmodligen jubla om jag lämnade bort kaffet helt 🙂

Jag skulle inte heller äta havregrynsgröt – att äta gröt utan mjölk på känns inte som ett alternativ, och att köpa ”vegemjölk” för att hälla en skvätt på gröten och i kaffet känns lite överkurs, om jag inte ska ha vegemjölken i något matrecept. Då får det bli t.ex. chiapudding i stället.

Det här åt jag under min första vegedag:

Frukost – ett äpple, en smoothie, samt kaffe med kokosfett i.

Äpplet är en sån där ”godsak” som jag väldigt gärna vill ha på morgonen. I flera år åt jag inga äpplen alls, eftersom jag blev rejält allergisk en gång efter att ha ätit ett grannrött juläpple. Så småningom blev jag ändå så sugen på äpplen att jag försiktigt testade om jag kunde äta obesprutade, egenodlade äpplen. Det gick bra. Sen ville jag fortsätta äta äpplen, och testade om jag skulle tåla ekologiskt odlade äpplen, och det gick också bra. Tydligen led jag av ”äppelbrist”, för jag vill ha äpplen varje dag. Flera stycken. Gärna ett äpple som det första jag tuggar i mig när jag vaknat.

Smoothien är gjord av en banan, ett hackat blad grönkål, 1/2 tsk spirulina, 1/2 tsk msm-pulver, lite blåbär och så fyllde jag upp med Gefilus morots- och ananasjuice innan jag körde runt med stavmixern.

Det smakade gott och jag blev faktiskt riktigt hyfsat mätt. Och, hela vegandagen var jag mycket nöjd med mättnadsnivån. Jag äter alltid mycket frukt och grönt, men oftast lite för fiberfattiga sallader. Varm veganmat smakar gott (åtminstone den jag lagade 🙂 ) och mättar bra!

Lunch – kikärtsgryta, som blev otroligt god, i min smak iaf

Jag fräste kikärter, hackad lök, pressad vitlök och hackade kantareller. Spädde med krossade tomater, GoGreen mexicansk salsa, tre matskedar osötat jordnötssmör och en burk ananas i bitar (inte spadet, dvs. juicen, den drack jag på stående fot…) och kryddade med himalayasalt och chilipeppar. Oreganon hoppade jag över fastän den är med på bild, då jag märkte att jag hade köpt krossade tomater med örtkrydda.

Middag – pasta med bondbönor

Jag hade tänkt laga lasagne, men ajaj, lasagneplattorna innehåller ägg :p

Jag hackade en sån där lång paprika, tre morötter, en lök och fräste i stekpanna i lite olja, spädde med passerade och krossade tomater (tomatkross med vitlök den här gången) och bönorna (hela paketet). Makaronerna (300 gram) kokade jag för säkerhets skull. Kryddade med himalayasalt, gurkmeja och chilipeppar. Sen varvade jag makaroner, röran ur stekpannan och kokosmjölk i en ugnsform (STOR form, jag fick lov att byta för allt fick inte plats) och strödde över riven vegeost. Gräddade i ugn (175 grader, varmluftsugn) i ca 25 minuter. Det här blev sex rejäla portioner med mina mått mätt.

I stället för kvällsgröt åt jag chiapudding av 2 dl kokosgrädde och 1/2 dl chiafrön, som fått stå i kylskåpet i några timmar. Kryddade med lite kanel och toppade med jordgubbar. Jag orkade inte ens äta upp allt, och DET är ovanligt.

Inget magknip, orken och humöret var bra. Det blir garanterat flera gånger! Inspiration till matlagningen fick jag av Ainos blogg. Aino är min instruktörskollega och närmaste förman vid Wasa Sports Club, Ladies Club & Spa.