ansvar och bestraffning

Kollektiv bestraffning lär man inte få ha i skolan, hörde jag för nån vecka sen. Alltså, man får inte tvinga en hel klass att vara inne under rasten för att nån elev i klassen gjort nåt dumt, antar jag.

Men det för mina tankar till något som jag kanske varit inne på tidigare i bloggen, nämligen skillnaden mellan straff och konsekvens. Och vidare, till ansvar och de eventuella bestraffningar eller konsekvenser man kan få om man sviker det ansvar man anförtrotts.

Alltså, om man har sina elever eller studerande att göra ett grupparbete, och alla inte lämnar in sin beskärda andel i tid, då ger jag inga andra gruppmedlemmar heller vitsord innan jag fått in allas bidrag, eftersom det är helheten som ska bedömas, inte de individuella prestationerna, om jag har förstått idén med grupparbete rätt. (Utvärderingsmässigt alltså. Sen finns det ju en massa andra fördelar med grupparbete som jag inte tänkte gå in på här.) Är det då ”kollektiv bestraffning”, vilket skulle vara förkastligt, från min sida?

Jag tycker ju att alla har ansvar för att uppgiften utförs, och om inte alla gör sin andel kanske det kan vara effektivt att gruppmedlemmarna sätter en viss press på varann att alla ska sköta sig, och att de också tar lite ansvar för varandras ansvar…

Det är ingen som har klagat, jag bara kom att tänka på det här själv. Vad tycker du?

0 reaktioner på ”ansvar och bestraffning”

  1. Om grupparbete tycker jag inte, vare sig i skolan eller som deltagare i kurser. Även om arbetssättet i teorin ska vara bra, blir det sällan så i praktiken. Det slutar oftast med att en eller två i gruppen gör det mesta och de andra åker snålskjuts och dessutom är det en väldigt långsam arbetsmetod och kunskapsvinningen är relativt blygsam i jämförelse med andra arbetsmetoder. Som omväxling kan det vara ok någon enstaka gång.

    Svar: Jag har också alltid i princip avskytt grupparbete, just av de orsaker du nämner. Men när det gäller vuxenstuderande tycker jag ändå att det är bra ibland, eftersom alla har så olika erfarenheter och kan lära av varann och skapa något nytt tillsammans som gagnar både dem och hela stora gruppen.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *