Emilias träningslista

Originalet finns här.

Tränar du?

Ja.

IMG_1463.jpg

Varför tränar du?

För att må bättre. Motverka allt stillasittande med rörelse. För att upprätthålla och öka rörligheten och smidigheten i kroppen. För att bli starkare. För att hålla vikten. Och för att det är så förbaskat roligt!

Hur ofta?

Jag försöker röra på mig/motionera ca 10 ggr/vecka. Det lyckas inte riktigt alltid. Och alla dessa motionspass är inte träning i egentlig mening.

Är du aktiv inom en förening?

Inte numera. Men jag är medlem i Hankmo IF.

Tävlat med något eller ska du delta i en tävling?

Jag har tävlat med karnevalsamba, två gånger. När jag var ung tävlade jag en gång i gymnastik. Men jag vill inte tävla, ogillar tävlingsidén. Jag vill inte vara bättre än andra (och inte ställa upp i tävling för att se att jag är sämre än andra, det skulle bara få mig att bli uppgiven). Jag vill må bra och känna att jag själv har flyt och går framåt för min egen del. Häromåret erbjöd ”mitt gym” personlig träning för den som vill delta i bikini fitness, och jag tänkte skriva en anmälan på skoj att jo, om det finns en klass för 50+, så :p … men så kom jag på att det kanske faktiskt FINNS nån sån och jag vill ju absolut inte tävla så jag lät bli att skämta om saken.

1157509_10151767236111067_881608029_n
Konstens natt i Vasa 2013. Foto: Gunvi Lundqvist. I år ska jag faktiskt hoppa in och dansa igen, fastän jag officiellt slutade med samba för två år sen 🙂

Äger du ett gymkort?

Jep, men jag får träna gratis eftersom jag själv är instruktör, så kortet är ”på paus”.

IMG_0777.jpg

Vad tränar du nu?

Den här månaden har jag semester, och tränar bara på egen hand. Det blir Bodypump, zumba, styrketräning för överkroppen och däremellan lite core/RPV (mage-rumpa-lår). Och yoga.

Vad är viktigast för dig med träning?

Det beror på. Det allra viktigaste är det som jag skrev ovan, att jag vill må bra. Om jag tänker på de där träningsformerna jag räknade upp nyss, så tränar jag bp för att bli starkare (och för att klara av att instruera…), zumba tränar jag också för att kunna instruera, men mest för att jag älskar att röra mig till musik – dans är min grej!, styrketräning för överkroppen tränar jag för att få vänster och höger sida i balans efter att jag har haft problem med vänster axel/bicepsfästet, core m.m. tränar jag för att ha en bra hållning och inte ha så ont i axlar, övre rygg och nacke då jag sitter mycket i mitt jobb. Yoga tränar jag för smidighet och styrka, men framför allt för att få lugn och balans i kroppen. Mycket avslappning och andning ingår.

 

Har du mål med din träning?

Jo… men de kunde kanske vara tydligare. När det gäller styrka är det absolut överkroppen, armarna och axlarna som är min svaga punkt. Det första målet är att vänster sida ska bli lika stark som höger. Den är mycket bättre än i vintras, men inte lika stark än. Det andra är att få mera ork i deltoideus-musklerna, jag har så svårt med… nå, nu kommer jag bara på finska och engelska uttryck: pystypunnerrukset, overhead presses, alltså att stå och trycka vikter uppåt, överarmarna och axlarna blir så fort trötta. Och de musklerna skulle behöva vara starka hos den som sitter och skriver mycket. Samtidigt som de behöver lära sig att slappna av!

Konsumerar du kosttillskott?

Jo, i massor… enligt rekommendation av min PT och BioSignature-metoden. De är alltså specifikt utvalda på basen av min fett- och hormonbalans. Magnesium, C-vitamin, zink, fiskolja, probiotika, multivitamin och D-vitamin.

Vilken träningsform gillar du mest?

Nå, jag får väl säga att jag gillar de grenar jag instruerar, annars skulle jag inte instruera dem: Bodypump, spinning och zumba. Men min favoritgren är BodyCombat! Jag gillar de flesta former av gruppträning.

Vilken träningsform gillar du sämst?

Enformiga saker, som löpning… fast löpning också har sin tjusning ibland. Bollsport, friidrott. Och väldigt skuttiga gruppträningspass, som BodyAttack, är inte heller min grej. En bidragande orsak till detta är att jag har en fotskada som gör att jag inte kan springa över 10 km och inte heller hoppa hur mycket som helst utan att få ont. En annan orsak är att jag har så ömma bröst och svårt att hitta en tillräckligt effektiv sportbh.

Vad tycker du om vilodagar eller uppehåll i träning?

Behövs absolut. Jag brukar försöka ha 1-2 vilodagar per vecka, då jag möjligen går nån liten promenad med hunden och/eller stretchar eller yogar, men inte anstränger mig. Det lär vara extra viktigt för mig, enligt PT:n, att vila tillräckligt eftersom min kropp signalerar att stressnivån har varit på tok för hög under på tok för lång tid. Nu har vi kommit överens om att jag förutom 1-2 vilodagar per vecka ska ha en vilovecka per månad.

Träna ensam eller tillsammans?

Jag gillar gruppträning, då får man peppa och inspirera varandra. Men jag gillar också att träna/motionera ensam. Hundpromenader är perfekt vardagsmotion. Fast då ÄR man ju inte ensam, hunden är med 🙂

Hur viktigt är ditt utseende för dig då du tränar?

Ujuj, skulle jag tänka på det skulle jag inte täckas träna… jag blir alltid knallröd i fejset och genomsvettig… Jag skulle vilja se sportig och fräsch ut, men ack nej :p

IMG_1083.jpg

Favoritträningskläder?

Åtsittande och elastiska.

IMG_1698.jpg

Favoritträningsredskap?

Bodypumpstången, hantlar, yogamatta.

IMG_1722.jpg
En foamroller är också bra för kroppsvården!

Handen på hjärtat: stretchar du?

Jo, men jag borde nog stretcha mera. Nu blir det extra mycket stretch, då jag unnar mig längre yogapass (minst 30 min) varje dag. Det känns redan att flera delar av kroppen är smidigare, efter bara en dryg vecka.

 

 

2 reaktioner på ”Emilias träningslista”

  1. Sjukt intressant att läsa igenom dina svar, så olika från mina. Förutom det så tycker jag du har en bra syn på träning och det var kul att få en insyn i ditt sätt att träna 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *