Idealkunden – finns hon?

Livslångt lärande. Smaka på den frasen. Vad innebär den för dig?

Vet du vad de här sakerna kan användas till? Använder du dem? På vilket sätt har de hjälpt dig?

För mig innebär den många olika saker. ”Vi lär så länge vi lever.” ”Vi lär så länge vi har ’elever’.” Och att det finns en oändlig mängd kunskap att ta del av, eller att skapa, eller… vilket leder till att jag ständigt återkommer till ett behov av att vidareutvecklas och förnya mig. Trots att jag är riktigt nöjd med mig själv och min aktuella situation.

Mitt senaste infall baserat på lusten att lära har fört mig till kursen Grow Sales Funnel vid Nordic School of Entrepeneurship. Jag har deltagit i ett par kostnadsfria webinarier med Coach Sebastian Widjeskog, och känt att jag både skulle vara intresserad och INTE skulle vara intresserad av det han har att erbjuda. Jag vill ju inte ”GROW”, alltså, jag vill inte expandera min verksamhet så att jag får för mycket jobb. Samtidigt vill jag gärna förändra min verksamhetsbild så att jag får flera individuella kunder och kan minska på antalet gruppträningspass, helt enkelt för att jag inte ska ”gympa ihjäl mig”, då de flesta gruppträningspass går ut på att jag själv också gympar eller yogar rätt mycket.

Så, nu har jag genomgått den första kursmodulen och grubblar på vad jag ska nischa in mig på, och hur min idealkund ser ut. Hon finns alltså inte ”på riktigt”, utan är ett sammelsurium av mina tidigare Personal Training-kunder.

Bilden är från Pixabay.

Eller finns hon? Känner du ”Emilia”? Är du rent av ”en Emilia”?

Emilia, 37 år, är socionom och mamma till två flickor. Hon är gift med Mikko, som är ingenjör. Båda har stadigvarande arbete. Till familjen hör också en hund, corgin Pinja. Familjen bor i ett egnahemshus på landet. Emilia vill komma i form och börja tänka mera på sig själv och sin egen hälsa. Efter den andra graviditeten har hon svaga magmuskler och lindriga problem pga. att den raka bukmuskeln har delat sig. Hon har svårt att hitta tid för att motionera. Det blir någon enstaka promenad med Pinja, men oftast är det Mikko som tar hand om hundpromenaderna medan Emilia gör hushållsarbete eller umgås med döttrarna. Emilias arbete är ofta stillasittande och psykiskt krävande. Den äldre dottern, Matilda, har börjat skolan i höst och vill träna friidrott, vilket gör att det blir en hel del skjutsande till träningar och tävlingar. Den yngre dottern, Amanda, är fem år och deltar hittills inte i någon organiserad fritidsaktivitet. När Emilia var yngre drömde hon om att börja styrketräna, men det blev aldrig av. Hennes mål är att må bättre, slippa ont i axlar och rygg, få bättre kondition, bli starkare, kanske gå ner några kg och få bättre självförtroende. Emilia vill ha sakkunnig hjälp med träning och kost, samt även mentalt stöd för att genomföra sina hälsorelaterade livsförändringar. Hon vill gärna ha program både för gym- och hemmaträning, för att kunna vara flexibel och plocka in träningen när den passar i hennes vardag. Närmaste gym finns i byn, ca 1 km från familjens hem. 

Nästa detalj blir att bygga upp mina (främst) digitala tjänster så att jag hittar ”Emilia” och lyckas förklara på ett vettigt sätt varför just jag kan hjälpa Emilia och på vilka sätt. Den största ”aha”-upplevelsen jag hittills fått av kursens uppgifter är att min nisch just nu är mammor. Inte pensionärer, som jag föreställde mig när jag gick PT-utbildningen. Visst, jag har många gruppträningsdeltagare som är pensionärer. Men hittills har inte en enda pensionär blivit PT-kund hos mig. Jag har haft ett par nyblivna pensionärer som har funderat på att bli mina kunder, men det har inte kommit längre än så. ”Träning för alla” är fortfarande ett motto, men ”träning för mammor” ser ut att bli något som jag kommer att satsa på ännu mer än tidigare.

Varför är just jag så bra på att träna och stödja mammor och deras hälsa? Fortsättning följer!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *